Kovulmuş şeytanın şerrinden Rahmân ve Rahîm Allah'ın Adıyla
27 Ve onlara Âdem'in iki oğlunun kısasını gerçek bir amaca mebni olarak30 anlat:
Hani, ikisi de birer kurban sunmuşlardı. ve birinden kabul edildiği hâlde diğerinden kabul edilmemişti!
(Bunun üzerine) O (diğerine) demişti ki:
"Çaresi yok, seni öldüreceğim!"
(Öteki) cevap vermişti:
(Öteki) cevap vermişti:
"Allah , yalnızca sorumlu davrananların kurbanını kabul eder!31
28 Beni öldürmek için el kaldırsan bile, ben seni öldürmek için elimi oynatmayacağım;
28 Beni öldürmek için el kaldırsan bile, ben seni öldürmek için elimi oynatmayacağım;
çünkü ben âlemlerin Rabbi Allah'tan korkarım.
29 Dilerim, hem benim günahımı hem de (benden dolayı) kazandığın günahı yüklenir ve böylece cehennemin yolunu tutarsın:
Çünkü zalimlerin cezası budur."
30 Fakat diğerinin benlik dâvâsı, onu kardeşini öldürmeye sevk etti; sonunda onu öldürdü, böylece kaybedenlerden oldu.32
31 Bunun üzerine Allah, kardeşinin cesedini nasıl örteceğini göstersin diye toprağı eşeleyen bir karga gönderdi.33
"Eyvah, yazıklar olsun bana!" dedi,
"ben bu karganın yaptığını yapamayacak, kardeşimin cesedini örtemeyecek kadar âciz biri miymişim?!"
En sonunda pişman olmuştu.
32 Bundan dolayı Biz İsrâiloğullarına şöyle vahyetmiştik:
32 Bundan dolayı Biz İsrâiloğullarına şöyle vahyetmiştik:
Kim cinayet suçu işlememiş veya yeryüzünde fesat çıkarmamış bir kişiyi öldürürse, sanki bütün insanlığı öldürmüş gibi olur.
Buna karşılık kim de birine hayat verirse, sanki bütün insanlığa hayat vermiş gibi olur.34
Elçilerimiz onlara hakikatin tüm delileriyle gelmişlerdi; fakat daha sonra onların çoğu yeryüzünde her tür aşırılığı irtikâp edip durmuşlardı.
Elçilerimiz onlara hakikatin tüm delileriyle gelmişlerdi; fakat daha sonra onların çoğu yeryüzünde her tür aşırılığı irtikâp edip durmuşlardı.
33 Allah'a ve Rasulü'ne karşı savaş açanların35
ve yeryüzünde bozgunculuğu yaymaya çalışanların
öldürülmeleri ya da asılmaları
veya muhalefetlerinden dolayı ellerinin ve ayaklarının kesilmesi, yahut bulundukları yerden sürülmeleri,
sadece (âdil) bir karşılıktan ibarettir.36
Bu, onların dünyada uğradıkları zillettir;
âhirette ise onların hakkı korkunç bir azaba duçar olmaktır;
34 ancak siz onları ele geçirmeden önce tevbe edenler hariç:
Zira iyi bilin ki Allah tarifsiz bir bağışlayıcı, eşsiz bir merhamet kaynağıdır.
Dipnotlar
30 Burda amaç "haseden kınanması"dır (Zemahşerî) ve Râzî). Bi'l-hakkı çeviimiz için bkz: 18:13, not 15 ve 14:19, not 20.
31 Bu âyetlerle Kurban ibadetinin amacını veren Hac sûresinin 36. âyeti arasında doğrudan bir bağ vardır. Kabil iyi olmak yerine, iyiyi ortadan kaldırmayı düşünüyor. Peki, sizce neden?
31 Bu âyetlerle Kurban ibadetinin amacını veren Hac sûresinin 36. âyeti arasında doğrudan bir bağ vardır. Kabil iyi olmak yerine, iyiyi ortadan kaldırmayı düşünüyor. Peki, sizce neden?
32 Allah'ın gösterdiği yerden bakanın göreceği gerçek şu: Ölen değil öldüren kaybetti.
33 Hayat okul, varlık kitap , insan öğrencidir. İnsanın cehalet için geerli bir mazereti yoktur. Öğrenmek isteyen, kargadan bile ders alır.
34 İslâm'ın bütün bir insanlığın tüm zamanları zeminlerde değişmez değerleri olduğunun ifadesi.
33 Hayat okul, varlık kitap , insan öğrencidir. İnsanın cehalet için geerli bir mazereti yoktur. Öğrenmek isteyen, kargadan bile ders alır.
34 İslâm'ın bütün bir insanlığın tüm zamanları zeminlerde değişmez değerleri olduğunun ifadesi.
35 Allah'a savaş açma şeytanın bile yapmadığı bir şedir.
36 Min hılafine verdiğimz manânın gerekçesi için bkz: A'raf 124, not 90. Bu cümle bir 'inşâ' cümlesi değil bir 'ihbar' cümlesidir ve dolayısıyla Kur'an el ve ayakların çaprazlama kesilmesi gibi bir cezayı emretmemekte, sadece nakletmektedir. Bu tür bir infaz Kur'an Tâhâ 71, Şu'ara 49 ve A'raf 124'te Firavun'un infaz yöntemi, nasıl olur da Alla'an emri olarak anlaşılabilir? Kaldı ki, Allah Rasulü'nün hiçbir muhalife böyle bir ceza uygulamadığı da tarihî bir gerçektir.
36 Min hılafine verdiğimz manânın gerekçesi için bkz: A'raf 124, not 90. Bu cümle bir 'inşâ' cümlesi değil bir 'ihbar' cümlesidir ve dolayısıyla Kur'an el ve ayakların çaprazlama kesilmesi gibi bir cezayı emretmemekte, sadece nakletmektedir. Bu tür bir infaz Kur'an Tâhâ 71, Şu'ara 49 ve A'raf 124'te Firavun'un infaz yöntemi, nasıl olur da Alla'an emri olarak anlaşılabilir? Kaldı ki, Allah Rasulü'nün hiçbir muhalife böyle bir ceza uygulamadığı da tarihî bir gerçektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder