Kovulmuş şeytanın şerrinden Rahmân Rahîm Allah'a sığınırım
29 (Ey Nebi!) Öğüt vermeyi (sürdür); şüphesiz, -Rabbinin nimeti sayesinde- senin bir kâhin ve bir mecnun olma ihtimalin asla bulunmamaktadır.18
30 Yoksa19 (şimdi de) "O bir şairdir; (bırakın da) feleğin sillesini yiyeceği zamanı bekleyip görelim" mi diyorlar?20
31 De ki: "Bekleyin bakalım! Ama unutmayın ki, ben de sizinle beraber bekleyenlerdenim."
32 Onları bu tavra, kapıldıkları hayal ve kuruntular mı sevk ediyor yoksa?21 Ya yoksa isyanda sınır tanımayan azgın bir topluluk mu bunlar?
33 Yoksa onlar, "Kendi söylediğini Allah'a isnat mı etti" mi diyorlar?22 Ama yoo! (Dediklerine) kendileri de inanmıyorlar.
34 Öyleyse, haydi onun benzeri bir başka hadis üretsinler bakalım;23 sözlerinin arkasında duruyorlarsa tabii ki.
35 Ne yani, onlar sebepsiz mi yaratıldılar? Yoksa kendilerini yaratan yine kendileri mi?24
36 Ya yoksa gökleri ve yeri yaratan kendileri mi?
Hayır! Asıl onlar inanmaya gönüllü değiller.
37 Yoksa Rabbinin hazineleri onların elinde mi? Ya yoksa onu zorla ele geçirip üstüne mi oturmuşlar?
38 Ne yani, onlara mahsus (göklere uzanan bir) merdiven var da, orada olup-biteni mi dinliyorlar? Öyleyse haydi, yaptırım gücü olan apaçık delilerle birlikte, dinlediklerini getirsinler de görelim!
39 Ne yani kızlar O'na da oğullar kendilerine mi
40 Yoksa onlar senin, kendilerine, onları ağır bir ekonomik yükümlülük altına sokacak bir bedel ödetmenden mi (çekiniyorlar)?25
41 Ne yani, gayb onların elinde de, onu kendileri yazıya mı döküyorlar?26
42 Onlar, bir tuzak tasarlıyor olmasınlar sakın? Fakat kurdukları tuzağa düşecek olan o kâfirlerin ta kendileridir!27
43 En nihayet, onların Allah'tan başka bir ilâhı mı var?
Allah onların şirk koştuğu her şeyden aşkın ve yücedir.
Dipnotlar:
18 Zımnen: Elinde sihirli değnek yok ! Öğüt alan alır, almayan sonucuna katlanır. (Mâ,bî kalıbı için bkz: 6:107, not 89)
19 Bu pasajda 15 kez kullanılan em edatı, hem soru hem de hakikati muhatabın zihnine kazıma vurgusuna sahiptir (İbn Âşûr).
20 "Bekleyin bakalım" tavrı, müşriklerin Hz. Rasûl'e karşı izledikleri dört aşamalı stratejinin ilk aşaması olan ilgisizlik ve görmezden gelme evresine tekabül eder. Kur'an'da tek başına "kuşku" anlamında kullanılan rayb, deyimsel kullanım olan raybe'l-menûn tabirinde "feleğin sillesini yemek" anlamını kazanır. İnkârcı muhataplar helâk ile tehdit edildiklerinde kendilerini böyle avutuyorlardı.
21 Veya ahlâm çoğulunun hilm köküne nisbetiyle: "o engin hoşgörüleri (!) mi sevk ediyor? (Râğıb). 30. âyetteki "bekleyip görelim" diyenlerin sahte hoşgörü maskelerini sıyırıyor. Tercihimiz olan "hayalleri" ile, 30. âyetteki tavır kastedilse gerektir.
22 Hesapta küfürlerini, Allah'ın peygamberine karşı savunma perdesi ardına mı saklıyorlar?
23 Hadîs, "olayları/hadiseleri haber veren söz" (Bkz 66:3, not5; krş 77:50).
24 Bu âyet, hem insan yaratılışının amaçsız ve anlamsızlığı iddiasını hem de yaratıcı bir ilk özne olmaksızın kendi kendine yaratılma iddiasını reddeder (Krş: 14:19 ve 21:18. not 19).
25 Zımnen: Oğullara sahip olmak istemelerinin altında bu borcu ödeme telaşı mı yatıyor? Serveti ve gücü yücelten tasavvur suçüstü yapılarak teşhir ve tenkit ediliyor.
26 Zımnen: İnsan iradesinin geçmediği alanları ele geçirdiler de, kimin ne zaman öleceğine onlar mı karar veriyor?
27 9. yılın başında suikast ihtimal dahilinde olmalı. Bu Kur'an'da sık görülen gaybî haberlerden biridir. Zaten bu haber bir zaman sonra akim kalmış bir teşebbüs olarak gerçekleşecektir (Krş: 35:43).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder